/Een succesvolle webcast organiseren doe je zo!

Een succesvolle webcast organiseren doe je zo!

Een succesvolle webcast organiseren doe je zo!

Een webcast organiseren houdt in dat u een interactieve presentatie verzorgt voor uw doelgroep welke u op locatie kunt organiseren of bijvoorbeeld in een webinarstudio zoals van Yourwebinar. Maar hoe zorg je ervoor dat het een succes wordt en dat je je product of dienst bijvoorbeeld ook echt verkoopt onder de doelgroep?

Het organiseren van een webcast

Bij een webcast kunt u naast presentatie slides zoals bij een normale presentatie ook gebruik maken van interessante snufjes en strategieën om zoveel mogelijk data van uw doelgroep te verzamelen. Zo kunt u bijvoorbeeld tijdens u presentatie chatten met de doelgroep, een poll houden of een call-to-action oproep aanmaken. Wat echter interessant is dat u deze gegevens van uw publiek kunt verzamelen door de voorgaande contactformulier welke u kunt gebruiken om bijvoorbeeld potentiële kopers na de webcast nog eens persoonlijk te benaderen. Deze mogelijkheden zijn uiteraard erg fijn en effectiever dan een normale presentatie, echter moet de presentatie natuurlijk ook vlekkeloos verlopen anders is de dataverzameling alleen onvoldoende.

Het gebruik van de format

Allereerst is het belangrijk om aan de juist formaat te houden van de webcast, dit is namelijk erg belangrijk als u gebruik gaat maken van een green screen tijdens een webcast. Doordat deze specifieke afmetingen heeft is het dus belangrijk “binnen de lijntjes te blijven” om te zorgen dat het publiek ook duidelijk en goed de presentatie slides kan zien. Niets is vervelender dan dat de helft van je informatie wegvalt tijdens je presentatie.

Voer verandering op tijd door

Een andere valkuil van het organiseren van een webcast is het op het laatste moment nog wijzigingen in je presentatie door te brengen. Dit kan namelijk erg chaotisch overkomen en het kost ook nog eens onnodig veel tijd. Vooral als u last-minute bepaald dat u die ene slide er toch uit gaat halen waardoor de presentatie zelf niet meer kloppend is.

Kwaliteit van de foto’s en video’s

Een andere heikel punt is het gebruik van afbeeldingen en video’s in de presentatie. Het is erg belangrijk om voor de presentatie dit na te lopen, niet alleen of de video’s werken, maar ook of de kwaliteit hiervan voldoende is voor het publiek om het goed te kunnen zien en of volgen. Als bijvoorbeeld het beeld zo korrelig wordt dat er geen vormen meer uit kunnen worden gehaald komt dit erg onprofessioneel over maar ook erg slordig en wellicht moeilijk om uw punt over te brengen,

Wilt u nog meer tips voor het organiseren van een succesvolle webcast? Bezoek dan eens de website van Yourwebinar.nl